.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پايان مناقشه احداث پالايشگاه مازندران در بهشهر

به جز نهايي شدن ساخت پالايشگاه در كياسر ساري در راستاي مصوبه دولت، پس از گذشت شش سال‌ مناقشه احداث پالايشگاه نفت مازندران در بهشهر نيز پايان يافت.

به گزارش شمال نيوز ، احداث پالايشگاه نفت در مازندران كه از مصوبات دور نخست سفر رئيس جمهور به اين استان بوده و در دور دوم سفر به دستور رئيس جمهور بر مشخص شدن هر چه سريع‌تر تكليف اين پروژه از سوي سعيدلو، معاون اول رئيس جمهور تاكيد شده بود، در دو سه سال اخير مورد اظهار نظرهاي متفاوتي قرار گرفت و در ماه‌هاي اخير درباره مكان احداث آن با تاييد‌ها و تكذيب‌هاي پي درپي را در برداشت.
محكم‌ترين دليل به تعويق افتادن نتايج بررسي و نظر قطعي، مقاومت‌هاي شديد سازمان حفاظت از محيط زيست به بهانه وجود تالاب بين‌المللي ميانكاله در بهشهر و وارد آوردن 70 ايراد زيست محيطي بر آن بوده است.
اين سازمان به‌ گونه‌اي با اين پروژه برخورد كرده است كه هر خواننده‌اي با مطالعه خبرهايي مبني بر احداث پالايشگاه نفت مازندران در بهشهر گمان مي‌برد؛ اين پروژه بدون شك در درون تالاب ميانكاله ساخته مي‌شود و حتي برخي رسانه‌هاي مكتوب تصاويري از جنگل‌هاي عباس آباد بهشهر را به چاپ رساندند تا اجرا شدن اين پروژه را زير سئوال ببرند.
در واقع احداث اين پروژه ملي بيش از آنكه بايد به وزارت نفت كه متولي اصلي ساخت پالايشگاه است، مرتبط باشد، سوژه‌اي براي معرفي هر چه بيشتر تالاب بين‌المللي ميانكاله شد تا سازمان حفاظت از محيط زيست به داشتن چنين مكاني به خود ببالد.
در اين باره شايد جالب باشد كه بدانيد تالاب بين‌المللي ميانكاله كه منطقه‌اي بكر و طبيعي است، بيش از آنكه براي مردم بهشهر جايگاهي براي بهره‌بردن از مواهب و زيبايي‌هاي طبيعي باشد، مكان مناسبي براي گذراندن اوقات فراغت افراد غيربومي است و حتي بيش از 95 درصد شكارچيان گونه‌هاي نادر و محلي اين پناهگاه كه براي سوءاستفاده‌هاي شخصي آنها را شكار مي‌كنند، افراد غيربومي هستند، حال آنكه بومي‌هاي منطقه حتي از بهره‌بردن از طبيعت اين منطقه بي‌بهره‌اند.
به هر حال با پيگيري‌هاي مسئولان شهرستاني درباره اين مصوبه هيئت دولت و فعاليت‌هاي كارشناسي، همه ايرادهاي وارد آمده بر اين پروژه رفع و اين خبر به صراحت از سوي احمد‌علي مقيمي نماينده مردم شرق استان و دبير مجمع نمايندگان مازندران بارها در حضور مردم و خبرنگاران در يك سال گذشته اعلام شد و پس از چندي با منتشرشدن خبر افتتاح دفتر پالايشگاه نفت مازندران در بهشهر با حضور معاون وزير اقتصاد و دارايي در نخستين روزهاي بهمن 87 و تاكيد بر كلنگ‌زني اين پروژه در دهه فجر 87 عكس العمل‌ها آغاز شد و اين خبر بلافاصله با واكنش رسول اشرفي‌پور مدير كل حفاظت از محيط زيست استان قرار گرفت و گفت: خبر اعلام شده در برخي مطبوعات و رسانه‌ها مبني بر راه‌اندازي دفتر پالايشگاه حسين‌آباد در بهشهر و مراسم كلنگ‌زني احداث پالايشگاه در دهه فجر امسال محمل قانوني ندارد.
اين مسئول محيط زيست مازندران در ادامه خاطرنشان كرد: سازمان جنگل‌ها نيز با نظر مستقل مبني بر منطقه حسين‌آباد بهشهر را جاي مناسبي براي احداث پالايشگاه نمي‌داند.
وي با بيان اينكه احداث پالايشگاه از مصوبات سفر نخست است و با كار كارشناسي اين مصوبه در دوم در منطقه كياسر اجرا شد، اظهار داشت‌: اكنون گزارش اجمالي زيست محيطي اين منطقه مورد تأييد سازمان قرار گرفته است و كميته ارزيابي سازمان با كليات اين طرح موافقت كرده است.
پس از گذشت دو روز از اين واكنش سيد‌محمد كريمي، استاندار مازندران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس با اشاره به موضوع پالايشگاه و مخالفت‌هاي محيط زيست، آن را به عنوان يكي از مصوبات هيئت دولت به عنوان يك موضوع ملي دانست و اظهار داشت: محيط زيست به جاي مخالفت‌ها به ما بگويد چه پيشنهاد يا راه حلي براي ايجاد پالايشگاه در مازندران دارد.
وي با بيان اينكه سرمايه‌گذار ساخت پالايشگاه در مكان مورد نظر با مخالفت محيط زيست همراه بوده است، خاطرنشان كرد: اگر پالايشگاه در نزديكي دريا كه محل اكتشاف است، نباشد با مشكل حمل و نقل مواجه مي‌شود.
كريمي تاكيد كرد: ساخت پالايشگاه در مازندران مصوبه هيئت دولت است و بايد در اين استان ايجاد شود.
در ادامه اظهارنظرها درباره ساخت پالايشگاه نفت در بهشهر افشين ابوطالبي عضو كنوانسيون تالاب‌ها در گفتگو با خبرگزاري فارس در ساري با برشمردن زيبايي‌هاي ميانكاله و منحصر به‌ فرد بودن آن بدون اعلام نظري درباره فاصله قانوني احداث مجتمع هاي پتروشيمي و پالايشگاه از تالاب‌ها گفت: بر اساس استانداردهاي بين‌المللي مجتمع‌هاي پتروشيمي و پالايشگاه بايد در بيش از 15 تا 25 كيلومتري نقاط مسكوني و شهرها احداث شوند تا آلودگي حاصل از اين نوع صنايع كه بسيار سمي هستند و هوا، آب و خاك را مسموم مي‌كنند، از دسترسي مناطق مسكوني و زيستي دور نگهداشته شوند.
اين در حالي است كه تقريبا همه پالايشگاه‌هاي دنيا وضعيتي مشابه مكان مورد نظر را دارند.
وي‌ اعتقاد دارد: با توجه به اينكه كميته ارزيابي سازمان حفاظت محيط زيست موقعيت مكان‌يابي مورد نظر را براي استقرار پالايشگاه منفي ارزيابي كرده و وزارت جهاد كشاورزي نيز به صراحت آن را رد كرده و در دولت هم مصوب شد كه منطقه مورد نظر به پرورش ماهيان خاوياري اختصاص يابد، حالا چرا بعضي‌ها از طرف بخش خصوصي اصرار دارند كه نسخه غلط را درست تلقي‌ و پيامد بي‌تدبيري را بر طبيعت و بوميان منطقه عرضه كنند.
اما واقعيت چيز ديگري مي‌گفت و احداث مجتمع ماهيان خاوياري مصوبه ديگر دولت در بهشهر بود و از آنجا كه بندر صيادي بهشهر قابليت توسعه روزافزون را دارد، در نيمه دوم فروردين ماه سال جاري با بازديد استاندار مازندران و هيئت همراه از سايت طرح احداث مجتمع توليد ماهيان خاوياري در اين بندر واقع در منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد اين شهرستان با وسعت 12 هكتار و امكان توسعه آن تا 50 هكتار پيگيري شد و در حال حاضر در مرحله مطالعه و طراحي است.
حسن حبيب‌نژاد، مدير كل شيلات مازندران در گفتگو با شمال نيوز در حاشيه بازديد از اين سايت در بهشهر گفت: اين مكان به لحاظ وجود زيرساخت‌هايي مانند كانال زهكشي، برق سراسري، دايك (موج شكن) و جاده قابل دسترسي بسيار مناسب ديده شده است با اين اوصاف سخنان مدير عامل شركت پالايشگاه نفت مازندران در بهشهر پاسخ بسياري از اظهارنظرها را خواهد داد.
عليرضا بيان الحق در نخستين گفتگوي اختصاصي خود كه با شمال نيوز در بهمن ماه 87 در بهشهر انجام داده است به واقعياتي مهم اشاره كرد.
البته لازم به ذكر است اين مصاحبه به دليل تكذيب‌هاي مكرر خبرهايي مبني بر احداث پالايشگاه نفت در بهشهر از سوي مسئولان استاني و كشوري در آن زمان منتشر نشد.
وي با بيان اينكه هيچ كس حق اظهار نظر درباره مكان ساخت پالايشگاه را ندارد، جز وزارت نفت و متولي تاسيس آن نيز وزارت نفت است، نه سازمان حفاظت از محيط زيست؛ گفت: ما تسليم ضوابط و متعهد به رعايت آن و طرفدار محيط زيست هستيم و حق مقابله با آن ‌را نداريم، اما با مقاومت‌هاي غيراصولي و غيرواقعي مخالف هستيم.
بيان‌الحق با انتقاد از برخي رسانه‌هاي مكتوب كه عكس جنگل‌هاي بهشهر وعباس‌آباد را به نام مكان ساخت پالايشگاه چاپ كردند و از اين طريق خواستند تا احداث آن را زير سئوال ببرند، تصريح كرد: بايد صداقت پيشه كرد و قبول كرد و بايد رفت و ديد كه پالايشگاه در مكاني است كه به ‌علت شوره‌زار بودن هيچ درختي در آن نمي‌رويد و كيلومترها از حيات وحش فاصله گرفته است؛ بنابراين كسي حق ندارد بدون دليل و منطق افكار عمومي را مورد تخريب قرار دهد و سبب تاخير در پروژه عظيمي چون پالايشگاه نفت شود.
وي تاكيد كرد: پالايشگاه در ميانكاله نيست، در بندر اميرآباد هم نيست بلكه در اراضي ملي‌شده و شوره‌زار حسين آباد است كه فاصله آن با حريم تالاب بين‌المللي ميانكاله حدود هشت كيلومتر است، در حالي كه بر اساس كتاب ضوابط و استانداردهاي زيست محيطي كه خود سازمان حفاظت از محيط زيست آن‌ را نگاشته و فواصل در ‌آن آمده است، اين فاصله از پناهگاه حيات وحش و مناطق حفاظت شده زيست محيطي بايد سه كيلومتر و از پارك ملي، تالاب و درياچه بايد يك كيلومتر باشد و به معناي ديگر موقعيت پالايشگاه نفت مازندران فراتر از استانداردهاي زيست محيطي و در مكاني بي‌عيب و نقص است.
بيان‌الحق تلاش شش ساله شركت در رفع موانع را يكي از نمونه‌هاي اهميت موضوع و تعهد آن به ضوابط زيست محيطي اعلام كرد و گفت: براي رسيدن به اين مرحله هزينه‌هاي زيادي صرف و در نهايت تمام آيتم‌هاي درنظرگرفته شده رعايت شد.
اين سرمايه‌گذار داخلي با بيان اينكه 4 هزار صفحه طرح فني و توجيه اقتصادي براي اين پروژه بزرگ نوشته شد، رفع موانع و مهر تاييد شركت زيمنس آلمان كه جزو يكي از سرمايه‌گذاران اين پروژه بود را يكي از افتخارات شركت پالايشگاه نفت مازندران دانست و خاطرنشان كرد: بر اساس نامه وزارت نفت در سال 1380 حد فاصل بين نكا‌ تا بهشهر براي احداث پالايشگاه در نظر گرفته شد و بر اساس تمديد آن در دهم ارديبهشت ماه 85 به صراحت نام اراضي محدوده حسين‌آباد بهشهر در آن قيد شد،
بيان‌الحق با مقايسه‌اي بين زمين حسين‌آباد بهشهر و زمين فرضي در كياسر اظهار داشت: در زمين تاييد شده حسين‌آباد فاصله تخليه نفت تا سايت بيش از هفت كيلومتر، جاده دسترسي در كنار زمين، بندرگاه در فاصله 12 كيلومتري و فاصله آن تا نيروگاه برق 13 كيلومتر است.
وي در پايان با بيان اينكه پيمانكار پالايشگاه نفت مازندران قرارگاه خاتم‌الانبيا‌‌ست، تصريح كرد: پالايشگاه بي‌ترديد در بهشهر ساخته مي‌شود، چرا كه تمام‌ موانع برداشته شده، محيط زيست توجيه شده و بدون هيج معطلي مراحل اجرايي آن آغاز مي‌شود.
سرانجام با همه تاييدها و تكذيب‌هاي مكرر و همه اظهار نظرها‌، محمد‌تقي باقري، فرماندار بهشهر با اعلام خبري مبني بر آغاز ساخت پالايشگاه نفت مازندران در نشست بخشداران، دهياران و اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستاهاي بهشهر كه دو روز پيش (دهم ارديبهشت ماه 88) در روستاي كوهستان اين شهرستان برگزار شده بود، رسما اعلام كرد و به تمام حرف و حديث‌ها خاتمه بخشيد.
ساخت پالايشگاه نفت مازندران در بهشهر زمينه‌ساز 3 هزار شغل مستقيم و 10 هزار شغل غيرمستقيم در منطقه است.
خبرنگار شمال نيوز : محمود احمدي


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

یک شهروند ساروی 16 ارديبهشت 1388
مبارک آقای میر رمضون شجاعی کیاسری و علی اصغر خان یوسف نژاد باشه که روی هرچه آدم بی کفایت رو سفید کردند....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.057 seconds.